وسائل الشیعه 21 عن الرضا(ع) عن آبائه عن علی(ع) فی حدیث الشامی:و سئله عن اول من عَمِل عَمَل قوم لوط فقال(ع) :ابلیس فانّه امکن من نفسه.
ترجمه:امام رضا(ع) از پدران بزرگوارش از مولا علی(ع) در گفتگوی مرد شامی که سؤال کرد از اول کسی که عمل قوم لوط را انجام داد؟ فرمود: ابلیس بود که خودش را مفعول در این عمل قرار داد تا عمل لواط را رواج دهد.
وسائل الشیعه- عن ابی بصیر عن احدهما علیهما السلام فی قول لوط انّکم لَتَاتُونَ الفاحِشَه ما سبقکم بها من احد من العالمین فقال ان ابلیس اَتاهُم فی صورةٍ حسنةٍ فیها تانیتٌ و علیه ثیابٌ حَسَنةٌ و جاءَ الی شبابِ منهم فامرهم ان یقعوا به و لو طلب الیهم ان یقع بهم لَابوا علیه ولکن طلب الیهم ان یقعوا به فلمّا وقعوا بِهِ التذّوه ثمّ ذهب عنهم و ترکهم فاحال بعضهم علی بعض.
ابا بصیر از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) نقل می کند در بیان آیه قرآن که لوط به قومش گفت شما فحشاء و گناهی را مرتکب شدید که قبل از شما هیچکس در عالم آنرا انجام نداده است. پس فرمود:بدرستیکه ابلیس نزد ایشان در صورت زیبایی آمد در حالیکه مانند زنان طلب مرد داشت و لباس زیبایی در برداشت پس نزد جوانان ایشان آمد پس به آنها پیشنهاد داد که با او مواقعه نمایند و اگر طلب می کرد از آنها که با آنها مواقعه کند قبول نمی کردند ولی از ایشان طلب کرد با خودش مواقعه نمایند. پس وقتی که با او مواقعه نمودند از او لذت بردند سپس از بین آنها رفت و آنها را رها کرد. و عده ای از ایشان را به دیگری واگذار نمود تا این عمل را مرتکب شوند.
وسائل الشیعه عن ابی جعفرu قال کان قوم لوط من افضل قوم خَلَقَهم الله فطلبهم ابلیس الطلب الشدید ثُمَّ ذَکَرَ کَیفَ عَلَّمَهُم اَن یَلوطوا به الی ان قال فوضَعوا ایدیهم فیه حتّی اکتفی الرجال بالرجال بعضهم ثمّ جَعَلوا یَرصُدونَ مارّة الطریق فیفعلون بهم و اَقبَلوا علی الغلمان ثمَّ ذَکَر کَیف بعث الله الیهم جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و کیف اَهلکهم الله و انجی لوطاً وَ بَناتِهِ الی اَن قال قال الله عزوجل لمحمد صلی الله علیه و آله و ما هی من الظالمین ببعیدٍ مِن ظالمی اُمَّتَک اِن عمِلوا ما عَمِلَ قوم لُوطٍ قال و قال رسول الله صلی الله علیه و آله مَن اَلَحَّ فی وَطاء الرجال لم یمت حتی یَدعوا الرجال الی نفسه.
ترجمه: امام باقرu فرمودند قوم لوط یکی از بهترین قومها بودند که خداوند خلق کرد پس ابلیس از آنها طلب سخت نمود سپس بیان نمودند که چگونه ابلیس بایشان یاد داد که با او لواط کنند تا اینکه فرمود:پس دست ایشان را باین عمل بند کرد تا اینکه مردان ایشان بیکدیگر(در رفع نیاز جنسی)اکتفا کردند. سپس بکمین رهگذران نشست و با آنها این عمل را انجام می دادند و به پسران رو می آوردند. سپس حضرت بیان فرمود که چگونه خداوند بسوی ایشان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل را مبعوث کرد و به چه شکلی آنها را نابود ساخت و لوط و دخترانش را نجات داد تا آنجا که فرمود:خداوند به پیامبر اکرم فرمود:و این عقوبت، از ظالمین امت تو، اگر مبتلا باین عمل شوند، دور نیست سپس حضرت فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند که هر کس اصرار بر لواط داشته باشد و فاعل این عمل شود نمی میرد تا اینکه مبتلا به مفعولّیت هم می شود که دیگران را بخود دعوت می کند. (نعوذ بالله)
الف)کافی ج 5 ص 544 باب اللواط
عن ابی جعفرu قال: کان قوم لوط من افضل قوم خلقهم الله فطلبهم ابلیس المطلب الشدید و کان من فضلهم و خیرتهم انهم اذا خرجوا الی العمل خرجوا باجمعهم و تبقی النساء خلفهم فلم یزل ابلیس یعتادهم فکانوا اذا رجعوا خرَّب ابلیس ما یعملون فقال بعضهم لبعض تعالوا نرصُد هذا الذّی یُخَرِّب متاعنا فرَصَدوهً فاذا هو غلامٌ احسَن ما یکون من الغِلمان فقالوا له انت الذی تُخَرِّبُ متاعنا مَرَّةً بَعدَ مَرًّةٍ فاجتمع رأیُهُم علی ان یقتلوهُ فَبَیَّتوهُ عِند رَجُل فلما کان اللّیلُ صاحَ فقال لَهُ ما لکَ فقال کان اَبی یُنَوِّ مُنی علی بطنه فقال له تعال فَنَم علی بطنی قال فَلَمْ یَزَل یَدْلُکُ الرجلَ حتی علَّمَهُ انَّه یَفْعَل بِنَفسِهِ فَاَوَّلاً عَلَّمَه ابلیس و الثانیه علّمه هو ثم انسَلَّ فَفَرَّ مِنهم و اصبحوا فجَعَل الرجل یخبرُ بما فَعَل بالغلام و یُعَجَّبهم منه و هم لا یَعْرِفُونَهُ فوضَعوا ایدیهم فیه حتی اکتفی الرّجال بالرّجال بعضهم ببعض ثم جعلوا یَرْصُدُونَ مارَّةَ الطّریق فَیَفعلون بهم حبی تنکّب مدینَتَهُم الناسُ ثُمَ تَرَکوا نساءَ هم و اقبلوا علی الغِلمان فلَمّا رأی انّه قَدْ اَحْکَمَ اَمْرَهُ فی الرّجال جاء الی النساء فَصَیَّر نَفْسَهُ امرأةً فقال انَّ رجالَکُنَّ یَفْعَل بعضهم ببعض قالوا نعم قد رأینا ذلک و کلّ ذلک یعِظُهُم لوط و یوصیهم و ابلیس یغویهم حتی اسْتَغنی النساء بالنساء
ترجمه: امام باقرu فرمود:قوم لوط از اقوام با فضیلتی بود که خدا خلق نموده بود u پس ابلیس در کمین ایشان نشست و شدیداً قصد ایشان را نمود u و از اعمال نیک ایشان این بود که مردان دسته جمعی بکار از خانه بیرون می رفتند و زنهایشان در خانه می ماندند. پس دائماً ابلیس با ایشان مأنوس و معتاد بود. آن زمانیکه از کار بر می گشتند، ابلیس کارهایشان را خراب می کرد. پس در صدد بر آمدند و بیکدیگر گفتند که چه کسی، کارهای ما را خراب می کند. بیائید و در کمین بنشینیم تا او را پیدا کنیم. پس دیدند که جوانی زیباتر از همه باین عمل دست دارد. باو گفتند آیا تو این متاع و اجناس ما را خراب می کنی؟ اجتماع نظرشان بر این شد که او را بکشند. و او را در نزد مردی گذاشتند تا شب را صبح کند. پس آن جوان زیبا فریاد کشید. آن مرد مراقب گفت چه شده است؟ آن جوان گفت:پدرم مرا روی شکمش می گذارد و مرا خواب می کند. آن مرد گفت بیا روی شکم من بخواب. در این هنگام این جوان خود را آنقدر بآن مرد کشید تا او را باین معنی آگاه کرد که با او عمل لواط را انجام دهد. پس اول ابلیس بان جوان یاد داد سپس آن جوان بان مرد یاد داد سپس مخفیانه فرار کرد از ایشان. پس وقتیکه صبح کردند قوم لوط، این مرد ماجرای شب را بیان کرد با آن جوان و مردم تعجب کردند از این کار و او را نشناختند. پس از آن، قوم لوط آلوده باین عمل شدند با اینکه مردان به مردان اکتفا می کردند و(از زنهایشان بی نیاز بودند). سپس بر سر راههای می نشستند و رهگذران را کمین می کردند و با ایشان، این عمل را انجام می دادند، تا آنجا که مردم از شهر قوم لوط دوری گزیدند. سپس زنهایشان را رها کردند و بر پسران روی آوردند. پس وقتی ابلیس کارش را در میان مردان، رایج و محکم کرد، به نزد زنهای قوم آمد و خودش را در صورت زنی، جلوه گر کرد و بایشان گفت که مردان شما، با یکدیگر اکتفا کرده اند؟ زنها گفتند:اینرا می دانیم و دیده ایم. و آنچه حضرت لوط پیامبرu ایشان را نصیحت کرد، بی فایده، بود و در مقابل ابلیس زنها را هم اغوا کرده و ایشان هم بیکدیگر مشغول شدند(مساحقه)و از مردان بی نیاز گشتند و... .